Käytiin pitkästä aikaa Vehmersalmella Sinikan luona Kuttukuussa. Molemmat pojat pääsi ison lauman kanssa hommiin.

Bardin kanssa ero viime kesään oli selvä, silloin ei voima ja rohkeus riittänyt isomman lauman liikuttamiseen ilman Weedyn apua, pienemmällä ryhmällä sen sijaan meni kivasti. Nyt sen sijaan onnistui isommankin lauman kanssa. Edelleen vastapäivään meno on vaikeampaa, erityisesti silloin kun  minä yritän sinne ohjata. Sen sijaan jos tilanne on sellainen että oma-aloitteisesti pitää mennä vastapäivään hoitaaksen homman, niin onnistuu sekin paremmin.

Rivan kanssa taas... Se on mulla väärissä käsissä, sen pitäisi olla jossain missä se saisi tehdä töitä päivät pääksytykseen, sillä työhalut ei vähällä lopu. Vauhtia oli alkuun taas enemmän kuin tarpeeksi ja saatiin hyvän aikaa vääntää että saatiin koira kunnolla kuulolle. Se selvästi yrittää välillä dissata mua, että älä akka sekaannu kyllä mä tiedän miten tämä homma hoidetaan. Sitten kun siltä tiukkana vaatii niin tekee tosi mallikasta hommaa ja osaa mennä rauhallisestikin, kesken se ei jätä. Mutta niin ihana koira kun muuten onkin, se vaatii multa paimennuksessa tosi paljon että olen riittävän vahva ohjaamaan sitä.

Kotimatkalla pysähdyin uittamaan koiria Puutossalmen lossin venerannassa. Bardi haki hienosti palloa jo ihan uimasyvyydeltä, epäröi vähän ekan kerran kun heitin pallon niin pitkälle ettei kahlaamalla ylttänyt, mutta sitten haki reippaasti vaikka oli suht kova tuuli ja aallokkoakin.