Teinpä tässä eräänä päivänä huomion: jos mulla on jotain (ruokakuppi, noutokapula...) oikeassa kädessä, Riva menee suoraan sivulle eikä osaa istua eteen. Sen siitä saa kun toistaa vuoden ajan sen tarkemmin seurauksia ajattelematta aina koiran ruokkiessaan kaavaa kuppi kädessä - koira sivulle - luvan kanssa syömään tai vaihtoehtoisesti kapula kädessä - koira sivulle - nouto. Mikä ihme se sitten on että se alkaa samantyyppisissä tilanteissa ennakoimaan.

Huomasin sen luoksetuloissa myös toisen ongelman, eli se alkaa myös himmailemaan 5-10 m ennen minua, hidastaa vauhtia ja saattaa joskus pysähtyä istumaan tai mennä jopa maahan jo parin metrin päähän minusta. Olen kuullut että jotkut bortsut harrastaa myös samantyyppistä himmailua. Mä en siis koskaan ole Rivan kanssa treenannut sellaisia tokotyyppisiä luoksetuloja joissa on pysäytyksiä, luulen että syy tähän himmailuun löytyy enemmän tuolta paimennustreenien puolelta. Siellä kuitenkin koiraa vaaditaan kunnioittamaan mun painetta ja sen pitää osata säätää vauhtiaan eri tilanteissa niin että se ei esimerkiksi kuljetuksissa paina lampaita mun "tilaan". Nyt sitten, vaikka lampaat puuttui kuviosta, se reagoi niin että sen on hidastettava ja myödättävä mun paineelle tottiksessakin, varsinkin tilanteessa jossa olen suoraan kohti sitä.

Otin sitten iltaruuasta noin kolmasosan ja tehtiin Rivan kanssa eteisessä ihan perus-eteenistumisharjoituksia. Palkkasin sen hyvistä tiiviistä eteenistumisistä syöttämällä useammankin nappulan niin että se oli ihan leuka mun mahaa vasten. Sitten heitin yhden nappulan vähän matkan päähän ja kutsuin sieltä uudelleen eteen. Kyllä se nopeasti alkoi palata Rivan mieleen, tätä tehtiin kuitenkin tosi paljon sen pentuaikana. Vahvistetaan edelleen ja yritetään selkiyttää koiralle tottiksen ja paimennuksen eroja.