Korjasin lopultakin sen ulkovalon niin näki illalla touhuta vähän pidempään pihalla.

Laajat eläinkokeet eilen illalla osoittivat että himmailuraja on jossain 10-15 m välillä. Lyhyemmiltä matkoilta Riva tulee aina reippaasti ja loppuun saakka tiiviisti eteen istumaan. Pidemmillä matkoilla lähtee kyllä täysillä, mutta himmailee lähelletulon kanssa. Kokeilin avuksi ensin sitä että kun Riva lähestyy himmailukohtaa, lähden juoksemaan karkuun ja käännyin sitten ottamaan sen vastaan kun se oli päässyt lähemmäs. Tässä huomasi kuitenkin vielä selvemmin että Riva tosiaan reagoi mun paineeseen, ihan kuin mun ympärillä olisi näkymätön voimakenttä jonka läpi se ei voi tulla tuosta vaan. Ainakaan ei voi sanoa ettei mulla olisi auktoriteettia tuohon koiraan... Siitä ei siis ollut apua, vaan koira tuli kyllä vauhdilla mutta heti kun käännyin uudelleen sitä kohti alkoi himmaamaan. Sitten kokeilin niin että karkuunjuoksemisen sijasta peruutin kun Riva pääsi kriittiselle rajalle, tämä toimi jo selvästi paremmin. Täytyy nyt treenailla näitä pidempiä luoksetulomatkoja. Kolmas mitä voisi kokeilla on välillä ottaa luoksetulo ilman tuota eteenistumista, vaikka heittämällä pallo liikkeen suuntaan mun ohi kun koira tulee kriittiselle etäisyydelle.

Pitäisi taas varmaan vaihteeksi treenata jonkun kanssa että ulkopuolinen voisi katsoa miltä koira näyttää. Mä en siinä isompia paineistumisen merkkejä näe, mutta ehkä mä olen vähän sokea omalle koiralle. Osa jutusta, kuten vaikka tuo automaattinen sivullemeno jos mulla on jotain kädessä, on ihan selviä koulutusvirheitä, jotkut, kuten tuo himmailu, jotain muuta. Mutta mitä?