Tällä kertaa ei oikeistaan mitään sellaista mikä olisi vienyt meitä eteenpäin, vaan pikemminkin arviointia miten koira reagoi erilaisiin asioihin ja miten sitä kannattaisi jatkossa viedä eteenpäin. Lähinnä ilmaisuihin liittyen.

Ensin pieni ilmaisutreeni niin että Katja hetsasi keskilinjalla Rivaa (Riva valjaissa että ei tule ikäviä nykäyksiä kaulaan, Riva on tosi herkästi reagoinut niihin aiemmin) ja meni sitten ihan muutaman metrin päähän metsään ja minä lähetin Rivan perään. Nyt kuitenkin saalisti välittämättä vedosta valjaissa ja kun pääsi maalimiehen luokse niin ilmaisu olikin oikein hyvä. Tarkoitus oli että olisin käynyt vahvistamassa ja vielä vähän hetsaamassakin koiraa kehumalla ja taputtelemalla sitä, mutta Riva vältteli mua ilmaistessaan. Jatkoi kuitenkin sitkeästi ilmaisua vaikka mä kiertelin siinä ympärillä, jopa vähän kiihkeämmin kuin ennen mun paikalletuloa. Katja sitten palkkasi leikillä.

Toinen muuten samoin, mutta pidemmällä matkalla ja minä kävin vain kiertämässä koiran ja maalimiehen Rivan ilmaistessa ja Katja palkkasi kun koira ilmaisi hyvin. Otettiin vielä kolmaskin, tämä jo tosi syvällä mutta niin että pelkkä ilmaisun aloitus riitti ja Paula sai sitten palkita koiran lelulla. Leikki kuulema ihan eri lailla ennen kuin minä tulin paikalle, keskittyi täysin leikkiin maalimiehen kanssa. Kun minä tulin paikalle leikki kyllä, mutta ei samalla intensiteetillä. Sitä ollaan niin nöyrää poikaa kun Big Bad Mama tulee paikalle ;-P

Eläinkokeiden tulos siis:

  • ilmaisuharjoituksia, joissa minä käyn pyörähtämässä maalimiehen ja ilmaisevan koiran luona, mutta en sekaannu tilanteeseen mitenkään
  • ilmaisusta haltuunottoja vain satunnaisesti ja niiden yhteydessäkin palkka maalimieheltä
  • oman ohjauksen kanssa tarkkana, mietittävä missä tilanteissa hallinta on tarpeen ja muussa turha nipotus pois